شما اینجا هستید
آخرین اخبار

برای نمایش در سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

سازمان خصوصي سازي همه كاره خصوصي سازي نيست!
سازمان خصوصي سازي همه كاره خصوصي سازي نيست!

به گزارش اسکالات نیوز، اين روزها در پي بازداشت رئيس سازمان خصوصي سازي داوري هايي درباره عملكرد و كارنامه اين سازمان مطرح مي شود كه بعضاً با واقعيات موجود و وظايف ذاتي اين نهاد فاصله دارد و براي تشريح آن بايد به نكات زير اشاره كرد:


نكته اول- سازمان خصوصي سازي متولي همه سازوكار خصوصي سازي نيست، بلكه اين سازمان فقط متولي بخش هايي از فرايند خصوصي سازي است. سه نهاد شامل «قانون اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي» و «شوراي عالي اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي» و همچنين «هيأت واگذاري» به عنوان نهادهاي بالادستي در فرايند خصوصي سازي بسيار تأثيرگذار هستند.


در واقع مي توان گفت سازمان خصوصي سازي فقط متولي در امور اجرايي است و تصميم سازي و سياستگذاري در نهادهاي ديگري تنظيم مي شوند. لازم است تأكيد شود هسته اصلي براي تصميم سازي در امور خصوصي سازي، هيأت واگذاري و تشكيل شده از اين اشخاص است: وزير اقتصاد و امور دارايي (به عنوان رئيس)، وزير دادگستري، رئيس اتاق بازرگاني ايران و رئيس اتاق تعاون ايران و همچنين وزير مربوطه به علاوه دو نماينده مجلس و رئيس سازمان برنامه و بودجه به عنوان ناظر. رئيس سازمان خصوصي سازي نيز به عنوان دبير در جلسات هيأت واگذاري حضوردارد اما حق رأي ندارد.


لازم به ذكر است تصويب قيمت گذاري و تأييد مراحل اصلي خصوصي سازي برعهده هيأت واگذاري است. در واقع هر بنگاه دولتي با هر قيمتي كه به بخش خصوصي واگذار شده با نظارت و مصوبه اين افراد انجام شده است.


بر اين اساس سازمان خصوصي سازي فقط متولي اجراييات و مصوبات نهادهاي بالادستي است. غالب تصميمات مهم در شوراي عالي اصل 44 و هيأت واگذاري تنظيم مي شوند.


نكته دوم- وظايف اصلي سازمان خصوصي سازي عبارت است از آماده سازي شركت ها براي واگذاري و عرضه از طريق مزايده عمومي يا به صورت بلوكي از طريق بورس و فرابورس و همچنين نظارت بر بنگاه هاي واگذار شده مطابق با مقررات و مفاد قرارداد منعقد شده با خريدار. با اين توصيف، قيمت گذاري و تعيين اهليت خريداران از وظايف هيأت واگذاري است كه به اشتباه از مسئوليت هاي سازمان خصوصي سازي تلقي شده است.


نكته سوم- قيمت گذاري چالشي ترين بخش از موضوع خصوصي سازي است. قيمت گذاري مطابق با مقررات، توسط كارشناسان رسمي دادگستري و بر اساس صورت هاي مالي حسابرسي شده و به روش هاي متداول (كه نه الزاماً خالي از ايراد؛ اما به هر حال قانوني است) انجام مي شود. در ميان روش هاي مرسوم براي قيمت گذاري روشي كه معمولاً مبناي قيمت گذاري قرار مي گيرد روش «ارزش خالص دارايي ها» است. در اين روش مطابق با صورت هاي مالي بدهي هاي بنگاه از عدد دارايي ها كسر و اين عدد به عنوان قيمت پايه اعلام مي شود. قيمت پايه مبناي مزايده عمومي است و هر خريداري كه حاضر باشد عدد بيشتري بپردازد در صورتي كه ساير شرايط را داشته باشد براي قرارداد و بيع معرفي مي شود. نقش سازمان خصوصي سازي در اين ماجرا انتقال نظرات كارشناسان رسمي دادگستري به هيأت واگذاري، دريافت مصوبه و اعلام عمومي است. در واقع برخلاف آنچه تصور مي شود سازمان خصوصي سازي فقط هماهنگ كننده است. اينگونه نيست كه مديران سازمان خصوصي سازي بتوانند به تنهايي براي يك بنگاه دولتي قيمت گذاري كرده و آن را به فروش برسانند. به عبارتي مي توان گفت مديران سازمان خصوصي سازي نقش تعيين كننده اي در قيمت گذاري بنگاه هاي دولتي ندارند.


نكته چهارم: اين نكته حائزاهميت است كه طبق اسناد و شواهد موجود معمولاً در بسياري از اين مزايده ها هيچ داوطلبي براي خريد و سرمايه گذاري اعلام آمادگي نمي كند. براي مثال براساس سوابقي كه در وبسايت سازمان خصوصي سازي موجود است در مورد شركت كشت وصنعت مغان، چهار مرتبه؛ براي نيشكر هفت تپه، شش مرتبه و براي ايران ايرتور، چهار مرتبه آگهي مزايده منتشر شد اما هيچ استقبالي نشده است.
مشكل اينجاست كه بنگاه هاي دولتي معمولاً داراي زيان انباشته و بدهي هاي سنگيني هستند. براي مثال شركت نيشكر هفت تپه و شركت ايران ايرتور در زمان واگذاري در سال 1394 هر كدام حدود پانصد ميليارد تومان بدهي داشته اند. بعضي از شركت هاي دولتي ده ها سال زياندهي و انباشتي از نيروي مازاد را تجربه كرده اند. ساختار سازماني و قدمت تكنولوژي در بسياري از اين بنگاه ها به طرز تأسف آوري آسيب زا و نااميدكننده است.


نكته پنجم: تصور مي شود سازمان خصوصي سازي متولي تسهيل فرآيند خروج از بنگاهداري در همه زيرمجموعه ها و سازمان هاي دولتي است. اين تصور اشتباه است. بانك ها، صندوق هاي بازنشستگي و برخي ديگر از سازمان هاي زيرمجموعه دولت براي خروج از بنگاهداري هيچ ارتباط بروكراتيكي با سازمان خصوصي سازي ندارند.


جمع بندي اينكه، سازمان خصوصي سازي هر چند كه مهم و تأثيرگذار است اما عهده دار فقط بخشي از فرايند خصوصي سازي است. خلاصه اينكه، سازمان خصوصي سازي همه كاره ماجراي خصوصي سازي نيست!

منبع خبر:
روزنامه ايران

 

دیدگاه 0

ارسال دیدگاه

آخرین اخبار
حذف قبض کاغذی از امروز- مهلت ثبت اطلاعات ادامه دارد
حذف قبض کاغذی از امروز- م ...

دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ ۰۸:۰۶

دمای هوای مناطق مختلف کشور در ساعت 23:00 شب یکشنبه مورخ  31 شهریور 1398
دمای هوای مناطق مختلف کشو ...

یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ ۲۳:۴۱

جان کری:عامل اصلی تنش‌ها جنگ‌اقتصادی واشنگتن است
جان کری:عامل اصلی تنش‌ها ...

یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ ۲۳:۱۶

«دکتر روحانی» فردا برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به «نیویورک» سفر می‌کند
«دکتر روحانی» فردا برای س ...

یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ ۲۲:۵۰

قیمت انواع خودرو سواری ( تولید داخلی ) در روز یکشنبه مورخ 31 شهریور 1398
قیمت انواع خودرو سواری ( ...

یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ ۱۹:۵۱

فعالین اجتماعی
کشف اسکلت جدید انسان نئاندرتال در غار شانه در اقلیم کردستان
کشف اسکلت جدید انسان نئان ....

یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ ۲۲:۴۱

دختران افغان در استادیوم کابل با سحر خدایاری، مشهور به 'دختر آبی' ابراز همبستگی کردند
دختران افغان در استادیوم ....

شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ ۰۹:۴۴

وکیل استاد شجریان از «موثر» بودن تجدیدنظرخواهی در شکایت از صداوسیما خبر داد
وکیل استاد شجریان از «موث ....

شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۱۰

نامه به دکتر روحانی: رابطه نظام با ایرانیان خارج از کشور را ترمیم کنید
نامه به دکتر روحانی: رابط ....

دوشنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۸ ۱۵:۱۵